Кулькові підшипники в електродвигунах

Огляд підшипників

Оглядати підшипники і міняти в них мастило слід після 3000 годин роботи. Під час роботи машини підшипники не повинні нагріватися вище норми, тобто температура кожного підшипника при сталому тепловому режимі машини не повинна перевищувати 100°С, а їх шум під час роботи повинен бути рівномірним.
При появі неприпустимого перевищення температури, нерівномірного або підвищеного шуму підшипники слід оглянути, для чого потрібно розібрати електродвигун. Після розтину підшипника необхідно промити його спочатку гасом, потім бензином, злегка нахиливши двигун обмоткою догори.

Заміна підшипників

У разі виявлення тріщин або інших зовнішніх пошкоджень підшипник слід замінити. Якщо при чищенні і заміні мастила пошкодження не були виявлені, а шум не зникне і підшипник знову нагрівається до температури вище допустимої, то його слід замінити. Несправний підшипник потрібно знімати з валу спеціальним пристосуванням – струбциною, знімачем.
Для насадки на вал новий підшипник потрібно очистити від консервуючої змазки, промивши бензином, і підігріти його в маслі при температурі 80-90°С. Підігріваючи підшипник ні в якому разі не можна класти на дно посудини, яка наповнена маслом і знаходиться на джерелі тепла. Потрібно підвісити підшипник так, щоб він не торкався стінок і дна посудини.
Підігрітий підшипник легко насадити на вал, завдаючи легкі удари молотком по мідній прокладці, що упирається в внутрішнє кільце підшипника (але не в зовнішнє). Удари безпосередньо по підшипнику неприпустимі!

Змащування підшипників

Після заміни підшипника слід зібрати електродвигун. Перш ніж зібрати підшипникові вузли, треба закласти в них мастило, стежачи за тим, щоб в підшипниках не було тирси, вологи, пилу тощо. Надмірна кількість мастила може спричинити до перевищення допустимої температури нагріву підшипників, тому порожнина кожного підшипника повинна бути заповнена мастилом не більше ніж на 2/3 її обсягу. Простір між кульками і сепараторами потрібно заповнити мастилом по всьому колу, а поглиблення в зовнішній і у внутрішній кришках – від 1/3 до 2/3 обсягу поглиблень. Для наповнення кожного підшипника потрібно 15-20 г мастила (марки РРВТУ32ЦТ-015-71, ЦИАТИМ-22, ЦИАТИМ-203 тощо).
Змішування мастил не допускається. Після складання підшипникових вузлів рекомендується протягом 2-3 хвилин обертати якір вручну (для початкового розподілу мастила), потім протягом 5 хвилин обертати якір на холостому ходу при зниженому навантаженні.
Для перевірки якості збірки підшипникових вузлів потрібно включити машину на холостий хід на 5-10 хвилин при номінальній частоті обертання. Перевищення допустимої температури підшипників, підвищений або нерівномірний шум говорять про незадовільну збірку або дефект підшипників.

У двигунах типу П-11М і ДМК-1. замінити мастило можна, не розбираючи їх. Для цього необхідно:

– відкрити гвинтові пробки, що знаходяться в зовнішніх кришках підшипникових вузлів або на фланцевих щитах;

– через прес-маслянки, які також знаходяться на зовнішній кришці підшипникового вузла або на фланцевому щиті, шприцом під тиском ввести нове мастило до повного витіснення старого (відпрацьованого) через спускний отвір, що закривається пробкою;

– включити електродвигун і дати йому попрацювати протягом 30 хвилин з відкритими спускними отворами для повного виходу з підшипникових вузлів надлишку мастила;

– вимкнути електродвигун; після зупинки відкрити кришку переднього підшипникового щита і оглянути внутрішню кришку підшипника; при наявності мастила на поверхні кришки (в місці виходу вала) видалити її ганчір’ям;

– закрити спускні отвори гвинтовими пробками і включити електродвигун для нормальної роботи.